Black Friday v roku 2024 považujeme za najväčšiu svetu výstavu promo kódov, skvelých akcií, zliav a ako názornú ukážku zľavového šialenstva, na ktorú sa môžeme tešiť už v Novembri tohto roku. Tak populárny a svetoznámy však Black Friday nebol odjakživa. Ako tomu bolo napr. pred 10 rokmi? Na to dnes zaspomínajú autori článku, ktorí e-shopovú scénu už vtedy pozorne sledovali. V Česku a na Slovensku sa do tejto zľavovej sezóny zapája drvivá väčšina e-shopov a my od nej očakávame veľa zaujímavých ponúk a zľavových kódov. Buďte pri tom s nami a my vám garantujeme, že vám žiadna veľká zľava neunikne. Za desať rokov sa toho totiž veľmi zmenilo, a to k lepšiemu!
1. Obchody sa vryli pri Black Friday do pamäte Slovakov
Pred 10 rokmi: Black Friday bol prevažne spojený s fyzickými obchodmi v USA, kde ľudia stáli v radoch od skorých ranných hodín, aby získali zľavy na produkty. Nakupovanie sa často obmedzovalo na piatok po Dni vďakyvzdania. Na Slovensku jednička na trhu, Alza, začína masívnu kampaň na svoj prvý Black Friday, ktorý sa vryl do pamäte Slovakov. Tento marketingový krok sa vyplatil, Alza je s Black Friday dodnes najviac spájaná značka.
Dnes: Online nakupovanie dominuje. Veľa obchodov ponúka rovnaký, alebo dokonca lepší výber a zľavy online. Navyše, mnoho obchodov začína zľavy už niekoľko dní alebo týždňov pred skutočným Black Friday a online zľavy trvajú až do Cyber Monday alebo aj dlhšie.
2. Predĺženie doby akčných ponúk
Pred 10 rokmi: Black Friday bol hlavne jednodňovou akciou.
Dnes: Mnoho predajcov začína zľavy týždne pred Black Friday a predlžuje ich až na niekoľko dní či dokonca týždňov po. Niektoré značky hovoria o „Black Friday month“, kde zľavy prebiehajú takmer celý november.
3. Ponuky na mieru pre každého
Pred 10 rokmi: Väčšina zliav a ponúk bola univerzálna a zameraná na masový trh.
Dnes: Personalizácia zohráva väčšiu úlohu. Predajcovia stále viac využívajú dáta zákazníkov a umelú inteligenciu na to, aby im poskytovali individuálne prispôsobené ponuky a zľavy podľa ich nákupnej histórie a preferencií.
4. Zmenila sa typológia nakupujúcich
Pred 10 rokmi: Black Friday bol hlavne fenoménom za veľkou mlákou, zameraným na nákupy počas prázdninového obdobia.
Dnes: Black Friday sa stal globálnym fenoménom. Vo všetkých krajinách po celom svete, vrátane Česka a Slovenska, sa taktiež konajú veľké zľavy. Online predajcovia ako Amazon či Temu pomohli tento trend rozšíriť globálne.
5. Obrovský rast kupónových webov
Pred 10 rokmi: Hoci Zľavomat už bol pár rokov na svete, vznikali prvé weby na zľavové kódy, ako napríklad PromoKupon v roku 2015. Kultúra hľadania zľavových kódov pred nákupom ešte nebola taká známa.
Dnes: Je plno zľavových webov a plno zľavových kódov, ktoré e-shopy ponúkajú. Ale musíme si prihriať polievčičku, PromoKupon stále ako jediný na trhu ponúka garanciu platnosti zliav. :-)
6. Zmeny v kategóriách tovaru
Pred 10 rokmi: Black Friday bol hlavne o spotrebnej elektronike, oblečení a hračkách.
Dnes: Hoci elektronika a móda stále dominujú, rastie dopyt po zážitkových produktoch, napríklad cestovaní, wellness službách alebo predplatných služieb (streamingové platformy, boxy s jedlom a pod.).
7. Nové platobné metódy
Pred 10 rokmi: Väčšina nákupov bola platená v hotovosti alebo kartou.
Dnes: Okrem tradičných metód vidíme vzostup platobných služieb, ako sú Apple Pay, Google Pay alebo rôzne platobné aplikácie. Rastie tiež popularita nákupov na splátky alebo modelu "kúp teraz, zaplať neskôr" ako napríklad Twisto alebo Skip Pay.
8. Význam sociálnych médií a influencerov
Pred 10 rokmi: Reklamy boli tradične zamerané na televízne spoty a tlačené letáky.
Dnes: Sociálne médiá a influenceri hrajú kľúčovú úlohu v propagácii Black Friday ponúk. Mnoho značiek používa sociálne siete, aby informovalo svojich zákazníkov o exkluzívnych zľavách a akciách. Preto nezabúdajte sledovať ani našu Facebook skupinu so zľavami.
Celkovo vzaté, Black Friday sa stal rozmanitejší, globálnejší a viac zameraný na online nakupovanie. Spotrebitelia majú viac možností, ako a kedy nakupovať, čo mení dynamiku celej akcie.
Vydané: 19.9.2024